Af en toe het terrein verlaten

Lieve Joris heeft die vreemde ziekte die mensen doet 'moven'. Een amper besmettelijke aandoening want de in Neerpelt geboren schrijfster (die al geruime tijd in Amsterdam woont) reist doorgaans alleen. Tenminste, ze vertrekt solitair. Onderweg ontmoet ze figuren van allerlei slag. Mensen die haar inspireren, die voor menselijke invalshoeken zorgen in de boeken die Lieve Joris publiceert. Sinds maart is ze terug van een lang verblijf in West-Afrika, Senegal, Mauretanië en Mali, het straatarme land dat voorkomt in de titel van haar nieuwste boek: 'Mali blues'. Een fascinerende literaire kijk in de hoofden en harten van markante Afrikaanse mensen die soms denken dat «alle Europeanen intellectuelen zijn, want de Franse kolonialen lieten de zwarten al het werk doen.»

Dit keer heeft ze haar boek grotendeels niet in Amsterdam geschreven, wat ze nochtans meestal wél doet. Lieve Joris schreef 'Mali blues' in een dakkamertje bovenop een hotel in Saint-Louis, Senegal. Een locatie met een prachtig uitzicht op zowel het eiland Saint-Louis als op de zee en de Senegal-rivier.

Joris: «Er was niks op een bed na. Ik kreeg lakens van het hotel, en dat was het dan. Zo kan je dus óók leven.»

Het zal haar geholpen hebben om ruimte te scheppen, om het boek te laten ademen. «Ik kan steeds minder makkelijk schrijven in Amsterdam, zeker als ik over Afrika schrijf. Het ligt anders als ik in de Arabische wereld ben; dan ben ik altijd blij als ik weer thuis kom. Maar Afrika geeft me heimwee, het is een continent dat me past. De geuren, de natuur, de mensen. Het begint al op het vliegveld: een bepaald soort... humor. Als je die kwinkslagen, die jive aanvoelt, dan gaat alles er vanzelf. Anderen hebben dat met Arabische landen. Zij voelen meteen de subtilitei…Lees verder

Over Lieve Joris

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ruud Hendrickx

Godelieve "Lieve" Elisabeth Achiel Micheline Joris (Neerpelt, 14 juni 1953) is een Vlaams schrijfster van reisverhalen.

Lieve Joris werd geboren als vijfde in een gezin van negen. Haar vader werkte bij de belastingdienst en bracht het door middel van avondstudie tot belastingontvanger, haar moeder was een molenaarsdochter.

Na de kostschool studeerde Joris een jaar psychologie in Leuven en vertrok daarna naar Amerika om als au pair te werken en rond te reizen. In 1975 ging ze naar Nederland, waar ze de School voor de Journalistiek in Utrecht volgde. Ze vestigde zich in Amsterdam en ging na haar studie schrijven voor de Haagse Post, NRC en het maandblad Avenue. Nadat ze tien jaar voor de Haagse Post had gewerkt, begon ze naast artikelen ook boeken te schrijven. In 1986 debuteerde ze met De Golf. Haar werk is journalistiek en literair.

Joris heeft veel gereisd door landen waar de situatie vaak niet ongevaarlijk was en heeft haar belevenissen beschrev…Lees verder op Wikipedia